-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3961 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

وقتي تربيت فرزندان به عهده مادران است چرا مي گويند زن كم عقلتر ازمرد است ؟



زن درطول تاريخ به استثناي دوران هزاره هاي نخست، عصر رسول اكرم(ص) ودوران انقلاب اسلامي، به لحاظ فرهنگ حاكم برجوامع درحاشيه تحولات قرارداشته است.1حاشيه اي بودن زن پديده اي نسبتاً عام وفراگير درسراسر جهان بوده است وپس از انقلاب صنعتي نقش او به نقش ابزاري مبدل گشته است.

زن درگذشته جنس بوده ومرد جنس برتر واول شناخته شده است . نگاه به زن نگاه ابزاري بوده وزن خوب،زني بوده است كه در گوشه خانه خويش به آشپزي و بچه داري مشغول باشد.2 و حال آنكه زن به عنوان نيمي ا زجمعيت جامعه درعرصه هاي بحران آميز سياسي واجتماعي مي تواند نقش بسيارچشمگير و تعيين كننده اي ايفا كند خواه اين نقش بطور مستقيم وخواه غير مستقيم (به عنوان معلم و مربي خانواده) باشد .

زن اگر حضوري توأم با تهذيب و تربيت نفس داشته باشد به دليل قابليت ها ي ذاتي اش مي تواند منشاء بسياري از خيرات و بركات باشد وبه ارتقاء وتعالي وكمال جامعه كمك كند واگر نقش منفي ايفا كند مي تواند منشأ بسياري از تحولات ناخوشايند باشد .

حضرت اما م خميني رضوان ا...تعالي عليه مي فرمايد :

زن بايد شجاع باشد، زن بايد درمقدُرات اساسي مملكت دخالت بكند، زن آدم ساز است 3

زن مربي جامعه است . از دامن زن انسانها پيدا مي شود. مرحله اول مردو زن صحيح از دامن زن است.مربي انسانها زن است .سعادت وشقاوت كشورها بسته به وجود زن است . زن باتربيت خودش انسان درست مي كندوبا تربيت صحيح خودش كشور را آباد مي كند .مبدأ همه سعادتها از دامن زن بلند مي شود .زن مبدأ همه سعادتها بايد باشد. 4

زن نقش بزرگي دراجتماع دارد . زن مظهر تحقق آمال بشراست. زن پرورش دهنده زنان و مردان ارجمنداست5

حضرت آيت ا...خامنه اي مي فرمايند :

يك كشور اگر مي خواهد به معناي واقعي بازسازي بكند، بايد بيشترين تكيه اش، بيشترين نگاه وتوجهش به انسان ونيروي انساني باشد. وقتي كه صحبت ازنيروي انساني است ، بايد توجه كنيم كه نصف جمعيت كشور ونيمي ا زنيروي انساني، بانوان كشورند. اگر بينش غلطي درمورد زن وجود داشته باشد، بازسازي به معناي حقيقي ودرسطح وسيع آن، شدني نيست. 6

زنان كشور درانقلاب اسلامي سهم بزرگي ايفا كردند، به طوري كه اگر حضور زنان درنهضت انقلابي ملت ايراننمي بود، به احتمال زياد اين انقلاب به اين شكل پيروز نمي شد، يا اصلاً پيروز نمي شد، يا مشكلات بزرگي برسرراه آن پديد مي آمد 7

زنان انقلاب اسلامي ايران سربازان خط مقدم بودند. اگر زنان با اين انقلاب سازگار نبودند وآنرا نمي پذيرفتند وبه آن باور واعتقاد نداشتند، مطمئناً اين انقلاب واقع نمي شد. اگر آنها درميدان حاضر نبودند اولاً نيمي از گروه انقلابيون مستقيماً درميدان نبودند، ثانياً به طور غير مستقيم روي فرزندان و شوهران و برادران محيط خانه كه زن درمحيط خانه داري تأثير فرهنگي زيادي است اثر نمي گذاشتند . اين حضور آنان بود كه توانست ستون فقرات دشمن را بشكند ومبارزه را به معناي واقعي كلمه پيش برد.8

حال همانطوركه شما در سوال به آن اشاره كرديد آيا مي توان تصور كرد مربيان و پرورش دهندگان مردان عاقل خود بي بهره يا كم بهره از عقل و خرد باشند ؟

اگر زن ذاتاً موجودي كم عقل است، پس چگونه است كه دربسياري ا زمقاطع تاريخ زنان برجسته اي ظاهر شده اند كه حتي قران نيز آنان را الگو و اسوه جامعه بشري معرفي كرده است . مانند آسيه همسر فرعون.

بدون شك اين افكار و انديشه هاي ناصواب بازتاب طولاني تصورات و باورهاي غلطي است كه قرنهاي متمادي درموردزن برجامعه بشري حكمفرما بوده است.

زن به لحاظ خلقتالهي خويش موجودي است همانند مرد با نقش زنانه كه از تمام مواهب طبيعي و خداداي برخوردار است و براساس تعاليم حياتبخش قرآن خلقت اواز نشانه ها ي الطاف الهي ووسيله آرامش و سكون مرد وسبب مودت و رحمت است . ومن آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجاً لتسكنوا اليها وجعل بينكم موده ورحمه... 9

ومرد نيز موجودي است بهره مند از تمام نعمات ومواهب طبيعي والهي با نقش مردانه .

دراين تقسيم نقش زن نقش مربي ومادررا برعهده گرفته است لذا با لضروره بايد عاطفه واحساس او جلوه بيشتري بيابد تا نقش خود را به بهترين وجه ايفا نمايد ومرد چون نقش مدير و اداره كننده خانواده را عهده دار گرديده است بايد عقل وتدبير دراو ظهوروبروز بيشتري داشته باشد . اين نوعي تقسيم مسووليت وكار است نه بهره گيري از عقل زن وبي عاطفگي مرد بلكه برحسب وظيفه و مسئوليت هر كدام بعد عقلاني يا عاطفي ظهور وبروزش بيشتراستنه اين كه هر كدام فاقد جنبه ديگري باشد.

نكته ديگر اينكه به لحاظ حاكميت مردسالارانه امكان رشد وتعالي زن و بهره مندي از عقل اكتسابي و تجربي و خرد براي زن فراهم نشده است لذا زنان دردوره هاي مختلف تاريخ درجوامع گوناگون مورد استثمار مردان قرار گرفته



ودرجهل وناآگاهي نگه داشته شده اند وامكان بهره مندي از امكانات و ابزار پيشرفت وتعالي را پيدا نكرده اند تا ظرفيت خدادادي عقل و انديشه خويش را به منصد ظهور وبروز برسانند .

بدين جهت افزايش دختران ورودي به دانشگاه در جمهوري اسلامي ايران نشان دهنده بطلان اين نظريه كه زنان را ناقص العقل ميداند مي باشد .



(1) ارسطو مي گويد : طبيعت آنجاكه از آفريدن مردناتوان است، زن مي آفريند، زنان وبندگان از روي طبيعت محكوم به اسارت هستند وبه هيچ وجه سزاوار شركت د ركارهاي عمومي نيستند، رك :ويل دورانت، لذات فلسفه،ترجمه عباس زرياب خويي(تهران انتشارات آموزش انقلاب اسلامي 1387)ص 148

(2) قنواتي جليل، سير تاريخي حقوق زن درقوانين موضوعه ايران، فصلنامه كتاب نقد(فمينيزم ) زمستان1379 ص47

(3) امام خيمني(ره) درجمع بانوان قم 12/11/58

(4) امام خميني(ره) درپيام بمناسبت روز زن 26/2/58

(5) امام خميني(ره)درديدار با گروهي از بانوان 27/2/58

(6) زن ازديدگاه مقام معظم رهبري (تهران نشر نوادر،1380)ص 7

(7) همان ص 89

(8) همان ص11-10

سوره روم آيه/21

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.